Framtidssäkra verkstaden på Automässan

automässan
Gilbert Fransson, branschorganisationen för verkstadsutrustare, FVU.

Automässan, 18-21 januari, håller ställningarna som norra Europas största affärsdrivande mötesplats för hela bilservicemarknaden; bildelar, verkstadsutrustning, lack och bilskador samt hjul, till personbilar och tunga fordon.

– På Automässan kommer besökarna att möta 266 utställare från 15 nationer parallellt med att det genomförs ett stort antal branschseminarier och – naturligtvis – renodlade affärsmöten, berättar Anna Jarnö, affärsansvarig för Automässan som arrangeras på Svenska Mässan i Göteborg 18-21 januari.

De båda fordonsverkstadsutrustarna Continova och Opus Equipment är med montrar på 660 respektive 480 kvadratmeter, följda av verkstadskonceptet Autoexperten med 384 kvadratmeter, Automässans enskilt största utställare denna gång.

Enligt Gilbert Fransson på branschorganisationen för verkstadsutrustare, FVU, är Continovas och Opus Equipments satsningar under Automässan uttryck för en expansiv del av servicemarknaden.

– Investeringarna i verkstäder följer utvecklingen inom den glödheta nybilsmarknaden i stort, säger Gilbert Fransson och fortsätter:

– Stora utmaningar för våra medlemmar är digitaliseringen, nya drivlinor och material samt vilka krav den nya tekniken kommer att ha på morgondagens bilverkstäder.

– På Automässan 2005, för tolv år sedan, var dieselteknik ett hett ämne. Idag är dieseln på väg ut från marknaden i och med aviseringar om skärpt emissionslagstiftning i flera europeiska storstäder. Så frågan är vilket av el, hybrider eller vätgas är det stora på Automässan 2029?

Oavsett teknik, kommer detta att ha konsekvenser för bilverkstäderna som måste framtidssäkra sig, konstaterar Gilbert Fransson.

Han berättar vidare att på årets mässa kommer mycket att cirkulera kring framtidens fordonsteknik som el, nya material, autonoma och uppkopplade fordon. Därför är det logiskt att Automässan 2017 inleds med en branschhearing under temat framtidens mobilitet och dess krav på eftermarknadens aktörer, menar han.

I hearingen, som arrangeras av MRF onsdag 18 januari 09.30-10.45, medverkar:

– Magnus Carlsson, ansvarig ADAS på Semcon, teknikkonsultföretagets Smiling Car-koncept

– Jonas Bjelfvenstam, gd VTI, statens utredare av lagar och regler kring autonoma och uppkopplade fordon

– Kent Eric Lång, v vd Viktoriainstitutet, tillämpad forskning kring framtidens mobilitet

– Carl Oscar Sandin, affärsutvecklare Vattenfall, e-moblitet och krav på infrastruktur

– Håkan Backegårdh, eftermarknad BMWI, nya bilkoncept som BMWI med el och nya material

– Per Rasmussen, affärsutvecklare Robert Bosch DK, framtidens bilteknik och konsekvenser för verkstaden

– Tommy Letzén, vd MRF, branschföreträdare för bilhandel och verkstad

– Moderator är Göran Björklund, kommunikationskonsult och chefredaktör