MRF:s seminarie­program

1226eaf8-8b1f-4026-abfd-6bd171e364bc

MRF:s seminarie­­program

under Auto­mässan 2017

Joachim Due-Boje, MRF och Thomas Engström, KBV.

Om Joachim Due-Boje

Joachim ansvarar för servicemarknad sedan tre år tillbaka på MRF. Dessförinnan har han under trettio år drivit en Saab- Opel- och Kiaverkstad i Åkersberga. Han var en av Talarforums mest bokade föredragshållare 2000 – 2010 i ämnet kundvård och kundrelationer. Håller numer kurser i ämnet för MRF.

 

Om Thomas Engström

Thomas är sedan fem år VD på Kontrollerad Bilverkstad. Dessförinnan var han under många år produktchef på Svensk Bilprovning. Han har över tjugo års industriell erfarenhet med befattningar inom sälj, marknad, produktion och kvalité på bland annat Ericsson, AstraZeneca, Electrolux och George Fischer.

1

Godkänd Bilverkstad – allt för att slippa en lagstiftning!

 

Föredragshållare:

Joachim Due-Boje, MRF och Thomas Engström, KBV.

Datum och tid:

Torsdag 19/1 2017. Kl. 13.30–14.15
Fredag 20/1 2017. Kl. 13.30–14.15

Om seminariet:

TV-programmet Kalla faktas granskning av bilverkstäder skapade negativa rubriker för verkstäderna 2014. Konsumentverket reagerade och branschen startade projektet ”Godkänd bilverkstad”. Thomas och Joachim talar på ett avspänt sätt hur du höjer kvalitén, får bättre ordning på verksamheten och även ekonomin, genom konceptet Godkänd bilverkstad.

f9a97316-fca4-41ea-b9c0-c11cfb69faab

Om Ulf Stålnacke:

Ulf började sin fordonstekniska bana under gymnasietiden i Kiruna och har efter det arbetat som både mekaniker, teknisk support och eftermarknadschef inom tunga fordon, såväl i Sverige som utomlands. Ulf är idag utvecklingsansvarig och lärare på Göteborgs Tekniska College.

2

Framtidens tung­mekaniker – yrkesrollen, möjligheter och utmaningar

 

Föredragshållare:

Ulf Stålnacke, utvecklingsansvarig och lärare på Göteborgs Tekniska College

Datum och tid:

Onsdag 18/1 2017. Kl. 11.15–12.00

Om seminariet:

Vilka tekniska utmaningar kommer framtidens tungmekaniker att ställas inför? Vilka kompetenser efterfrågas? Hur skapar vi en attraktiv yrkesroll? Hur ska vi utbilda för att skapa anställningsbarhet? Frågorna är många och framtiden spännande – lyssna på Ulf när han belyser frågeställningar kring framtidens mekaniker inom tunga fordon!

 

efee6044-33ca-41dc-a0f7-c1f51022dbd2

Om Ulric Långberg:

Ulric är utbildad lastbilsmekaniker i botten och har drivit eget åkeri i flisbranschen i mer än ett decennium. Ulric Långberg är numer branschchef på Sveriges Åkeriföretag, som är åkerinäringens branschorganisation där

3

Tung verkstad – konkurrens på lika villkor.

 

Föredragshållare:

Ulric Långberg, Sveriges Åkeriföretag

Datum och tid:

Onsdag 18/1 2017. Kl. 15.00–15.45
Torsdag 19/1 2017. Kl. 11.15–12.00

Om seminariet:

Hur påverkas din verkstad i en allt mer europeisk logistikmarknad? Även kringliggande verksamheter berörs i en allt större uträckning. Går det att stärka konkurrenskraften i ett sådant utsatt läge?

7cfcc8a8-6d8f-4390-b94f-e61106ffd739

Om Carl-Oscar Sundin:

Carl-Oscar är affärsutvecklare på Vattenfall

4

Elbil – vilka krav ställs på verkstäderna?

Föredragshållare:

Carl-Oscar Sandin, Vattenfall

Datum och tid:

Torsdag 19/1 2017. Kl. 10.00–10.45

Om seminariet:

Vad krävs det för typ av underhåll generellt? Finns det uppdrag för verkstäder rent ”infrastrukturmässigt”? Kommande standards för elbilar.

53792b9c-3971-4f72-8553-eed4cb1bf9c1

Om Leif Svensson:

Leif är säkerhetsexpert och före detta Vd på G4S Värdebolag. Idag driver han Safe Solution SmartDNA samt är säkerhetschef för Sveriges Tågstationer. Han har även samma uppdrag på Nordstan i Göteborg. Tillsammans med IF och BMW jobbar han förebyggande mot bildelsstölder.

5

Bildelsstölder och säkerhet – Sveriges mest rånade man berättar om att förebygga och minimera riskerna!

Föredragshållare:

Leif Svensson, Safe Solution SmartDNA AB

Datum och tid:

Fredag 20/1 2017. Kl. 15.00–15.45

Om seminariet:

Sveriges moderna vagnpark är högintressant för den organiserade brottsligheten. Bilar blir alltmer tekniskt avancerade och svåra att stjäla vilket har ökat bildelsstölderna kraftigt. Idag står stölder av bildelar för hälften av den totala kostnaden av motorstölder i Sverige. SmartDNA har tillsammans med försäkringsbolaget IF jobbat fram ett koncept där man med hjälp av DNA-teknik kan förebygga och minimera risker för stölder, detta gäller även din verkstad och bilanläggning.

e032c9a7-5fa2-448a-b6a9-f6837eaecd37

Om Peter Buhre:

Peter är Däckspecialisternas Service AB:s VD och har över 40 år i däckbranschen. Han har god insikt i behovet av bra utbildning samt vilka krav som ställs för att en verkstad ska kunna lämna god service. Han kommer visa vilka personbilsdäck som kan repareras och hur. Om Pontus: Pontus har genom Däckbranschens informationsråd (dackinfo.se) spridit kunskap om däck i över tjugo år och även ansvarat för en mängd däckundersökningar. Pontus är också ansvarig för den årliga satsningen Däckrazzia, som genomförs i bred samverkan mellan däckbranschen, NTF, Polisen, Bilprovningen, VTI och Energimyndigheten.

Om Fredrik Ardefors:

Fredrik är VD för Svensk Däckåtervinning AB och har över 20 års erfarenhet av exekutiva befattningar inom främst fordonsbranschen och miljöområdet. Fredriks särskilda intresse är att arbeta med värdeskapande för kunden i en omvärld som ofta är komplex och föränderlig, något som inte minst präglar marknaden för återanvänt gummi från uttjänta

6

Lär dig mer om däcken – en av bilens viktigaste komponenter!

Föredragshållare:

Peter Buhre, Däckspecialisternas Riksförbund (DRF), Pontus Grönvall, Däckbranschens informationsråd och Fredrik Ardefors, Svensk Däckåtervinning AB (SDAB).

Datum och tid:

Torsdag 19/1 2017. Kl. 15.00–15.45
Fredag 20/1 2017. Kl. 10.00–10.45

Om seminariet:

Däckbranschen arbetar med många projekt för att skapa kunskap och förståelse för alla de frågeställningar som finns runt däck. Däck är den viktigaste säkerhetsdetaljen på ett fordon och är en teknisk mycket avancerad produkt. Föredraget kommer belysa hur marknaden ser ut, hur däcken på våra vägar ser ut, behovet av utbildning samt hur däcken kan återanvändas.

4ecd4f9f-42bd-4fb2-bedb-c323f53c8552

Om Peter Steiner:

Peter är Business Manager på Training Partner Nordic och kommer senast från Volkswagen Group, där han arbetat som försäljningschef för Skoda och Europcar. Han har även ansvarat för området verksamhetsutveckling som stödjer återförsäljare och servicepartner inom områdena kundmätningar, kvalitetsmätningar, kontrakt/standardsefterlevnad och revisioner.

7

Kund­populär verkstad!

Föredragshållare:

Peter Steiner, Training Partner Nordic AB

Datum och tid:

Fredag 20/1 2017. Kl. 11.15–12.00

Om seminariet:

Att driva en kundpopulär verkstad idag är kanske viktigare än någonsin och att få den lönsam kräver engagemang från alla medarbetare. Peter talar om hur du får in rutiner, hålla ordning och reda som leder till nöjda kunder och bättre lönsamhet. Det finns många enkla undersökningar där deltagarna känner igen sig och som visar kundernas reflektioner på vårt agerande. ”Kvalitet i det dagliga arbetet” fångar upp det självklara och som i många fall gömmer sig runt hörnet.

8

Ny föreskrift gällande bromstest för lastbilar

Föredragshållare:

Anders Gunneriusson, Transportstyrelsen
Patrik Andersson, Swedac
Bengt Andersson, Sun Maskin & Service AB.

Moderator:

Gilbert Fransson, FVU.

Datum och tid:

Onsdag 18/1 2017. Kl. 13.30–14.15

Om seminariet:

Från och med 2017-01-01 gäller inga dispenser längre vid bromsprovning av tunga fordon! Anders reder ut bakgrunden till de nya föreskrifterna ”TSFS 2015:18 och TSFS 2015:56” och vad detta innebär för bromsprovning av tunga fordon. Patrik förklarar hur Swedac:s tillsyn och kontroll av bromsprovare går till. Bengt tar oss igenom det praktiska kring utförandet av bromstester och vad man bör tänka på.

9

Paneldebatt med inbjudna företag från branschen

Moderator:

Göran Björklund, Newsroom.

Ämne:

Framtidens mobilitet och service

Datum och tid:

Onsdag 18/1 2017. Kl. 09.30-10.30

Om seminariets innehåll:

Vem ska ta hand om framtidens fordonsflotta när drivlinor och material förändras parallellt med att det digitala innehållet ökar? Vilka krav ställs på dig som leverantör eller servicegivare sett till teknik, utrustning och kompetens för att kunna vara en marknadsaktör även i framtiden. Får du överhuvudtaget vara med när dagens bil är en fysisk produkt, medan den i framtiden mer är att likna med en mobilitetstjänst.