Tommy Letzén, MRF: ”Nu får det vara nog!”

– Hur vi beskattar mobilitet, oavsett hur du åker, kommer att bli en ödesfråga för det här landet.  Det säger Tommy Letzén, VD på MRF, som satsar stort i Almedalen i år – och på Automässan 2020.

MRF, Motorbranschens Riksförbund, får en framträdande roll under Almedalsveckan 1–8 juli. Man gör ett brett upplagt program tillsammans med Bil Sweden, branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar. Totalt 14 seminarier med fokus på skattefrågor och mobilitet.
– Vi har en teknikutveckling som går väldigt fort. Regeringen hinner inte riktigt med, menar Tommy Letzén, som pekar på de föreslagna miljözonerna och införandet av bonus-malus.
– Man försöker lösa miljöfrågan med ett nytt skattesystem utan att ta hänsyn till alla effekter, tekniska landvinningar eller utvecklingen av nya konkurrenskraftiga biodrivmedel. Kritiken gäller bland annat att en dieseldriven bil som fått miljöstöd, och som i många fall fortfarande har det, inte får köras i miljözonerna.
– Det är enorm kapitalförstöring, det tycker vi inte om, säger Tommy. Med ett par månader fram till valet ökar den politiska temperaturen. Under rubriken ”MRF tycker” har organisationen sammanställt 19 punkter på sin hemsida med politiska krav på skattesystem, bonus-malus, klimatfrågan, biodrivmedel, stadsplanering, reseavdrag, infrastrukturinvesteringar, självkörande bilar och mycket annat.

– De flesta av de här punkterna tar vi upp i Almedalen. Bonus-malus kan vi inte göra mycket åt, men får vi en annan regering kanske nivåerna kan bli annorlunda, hoppas Tommy Letzén. Han pekar på att en av grundprinciperna för den här regeringen, och även för tidigare regeringar, är internalisering. Det vill säga att varje transportslag ska bära sina egna kostnader. Samtidigt visar statens egna utredningar att personbilstrafiken betalar in något mellan 1,8 till 2,2 gånger mer än vad den kostar.

– I det läget inför man nya pålagor som bonus-malus, indexhöjning av bensinpriset, trängselskatter och en ny kilometerskatt. Då behöver vi säga ifrån: nu får det vara nog!
– Personbilismen betalar redan idag dubbelt så mycket som den borde. Och ska vi gå över till eldrift kommer ekvationen inte att gå ihop. Han menar att mobiliteten i hela landet är satt under hot.
– Tankar du idag tio liter bensin eller diesel är 6,4 liter bara skatter.
– Om vi nu går över till eldrift kommer inte de här 64 miljarderna att ramla in i statskassan. Då måste man göra en omställning, annars skjuter elpriset i höjden och då blir det inte så förmånligt att köra elbil. Han vill föra en dialog med politikerna kring den här problematiken.
– Vi vill verkligen nå fram till dem i Almedalen. Men de här frågorna lär leva vidare och vara minst lika aktuella på Automässan 2020. Där kommer vi att föra diskussionen vidare.

Arrangörer och samarbetspartners

Automässan 2020 arrangeras av FVU (Fordonsverkstadsutrustarna) och SBF (Sveriges Bildelsgrossisters Förening) i samarbete med MRF (Motorbranschens Riksförbund), MAF (Motorbranschens Arbetsgivarförbund), DRF (Däckspecialisternas Riksförbund) och SFVF (Sveriges Fordonsverkstäders Förening). Operativ arrangör: Svenska Mässan.

FVUSBF smRMFdäckbranschen Motorbranschens-arbSFVF