Continental: ”Eftermarknaden står inför framtida utmaningar”

Continental-gruppen, en av världens ledande tillverkare av däck, komponenter och system till fordonsindustrin, medverkar på Automässan 2020. Vad ligger bakom satsningen? Vi ställde fyra frågor till John Myöhänen, ansvarig för eftermarknad på ContiTech Scandinavia. Här är hans svar.

John Myöhänen
Foto: Mikael Köhler

Vilka trender ser du på marknaden idag?
– Utvecklingen inom fordonsindustrin under de kommande åren är tydlig: autonom körning, alternativa drivsystem till förbränningsmotorn samt olika typer av koncept av uppkopplade fordon och nätverk mellan olika aktörer.
– Dessa förändringar kommer att få en märkbar inverkan på eftermarknaden, som står inför stora tekniska, logistiska och serviceorienterade utmaningar.

Vilka nyheter visade ni på Automechanika 2018?
– Vi presenterade vårt varumärkesbyte för transmissionsprodukter, där vi byter från ContiTech till Continental. Vidare visade vi en rad kundorienterade och digitala lösningar som svar på framtida utmaningar i branschen.
– Dessutom ett brett produktsortiment för eftermarknaden – från drivremmar, kits och vattenpumpar till torkarblad, batterier, turboladdare, bromsskivor, filter, vinter- och åretruntdäck. Vi erbjuder lösningar från en enda källa.

Hur viktig är den nordiska marknaden för er företagsgrupp?
– Den är viktig inom flera affärsområden.
– Eftersom de nordiska länderna anpassade sig tidigt till IT och ny teknik har eftermarknaden fått ett starkt fotfäste, med nära 20 års erfarenhet av avancerade online-kataloger och webbtjänster till återförsäljare och verkstäder. I regionen finns också flera globala fordonstillverkare, vilket förstärker dess betydelse för Continental.

Hur tänker ni inför Automässan 2020?
– Vi ser mycket fram emot vår medverkan på mässan, där vi kommer att presentera Continental-organisationen och våra produkter och tjänster för fordonsmarknaden i regionen.
– Vi är övertygade om att Automässan är en bra plattform för marknadsföring och kommunikation. Med vårt beslut att delta på mässan betonar vi än en gång att Norden är en viktig region för Continental och fordonsbranschen.