Olösta frågor oroar branschen

Den galopperande bristen på fordonstekniker formar ett allt mörkare moln över verkstadsbranschen.
– Ska vi behöva starta egna gymnasier? frågar Christer Liljenberg på Sveriges Bildelsgrossisters Förening, partner till Automässan.

Christer Liljenberg
Christer Liljenberg, ordförande för SBF.

Inför Automässan 2020 finns det ett par olösta frågor som i hög grad oroar branschen – och som med all sannolikhet är lika aktuella när mässan går.
I första hand gäller det problemet med att ersätta den personal som går i pension.
– Enligt våra beräkningar kommer det att saknas 6 000 fordonstekniker inom de närmaste tre, fyra åren. De fordonstekniska gymnasierna utbildar 1 200 per år – det räcker inte, hävdar Christer Liljenberg.
– Det är för få, men ännu värre är att bara en bråkdel av de som går ut är anställningsbara.

Det beror, enligt honom, dels på att lärarnas kompetens i många fall är förlegad. Dels på att fordonsskolorna har bristfällig utrustning.
– Alltså, det är så gamla grejer. Så ser inte världen ut idag, det går ju jättefort på fordonssidan inom teknisk utveckling och teknisk kompetens.
– Det gör att våra medlemmar, som vill anställa de här ungdomarna, själva får ta ansvar för utbildningen. Kanske tvingas de snart starta egna gymnasier.
Hans uppmaning till politiker och utbildningsansvariga är att liera sig med aktörerna på marknaden.
– Vi vill ju självklart att folk ska bli utbildade. En lösning kan vara att våra medlemsföretag hyr ut grejer, men skolorna måste ju avsätta medel för det här. Skolan måste närma sig branschen, det är en otroligt viktig fråga.

En nästan lika viktig fråga för branschen är det Christer Liljenberg kallar ”slagfältet i Bryssel”. På ena sidan i den segdragna konflikten står fordonstillverkarna, på den andra eftermarknaden.
Det man slåss om är tillgången till den maskingenererade tekniska information som kommer ur bilarna.
– För våra medlemmar är det helt avgörande att få tillgång till den, och att vi får det i realtid. Den kan behövas akut på en verkstad, men som det är nu måste verkstaden vända sig till biltillverkaren. Böna och be.
Biltillverkarna, som sitter på informationen, släpper den ogärna ifrån sig.
– Verkstäder och bildelsleverantörer släpps inte in i systemet, såvida man inte är villig att köpa en licens för en ansenlig summa pengar.

En tanke är att aktörerna på eftermarknaden skulle kunna gå ihop och gemensamt köpa upp informationen. Men det skulle, i sin tur, rubba konkurrensen i branschen.
– Om stora kedjor som Autoexperten eller Mekonomen betalar dyrt för informationen kan man förstå om de inte vill dela med sig av den till sina konkurrenter, säger Christer Liljenberg.
Han anser att biltillverkarnas hållning är principiellt fel.
– Vi måste fråga oss: vem ska äga den information bilen genererar? Är det den person som köpt bilen, eller är det den som satt ihop den?
Att EU-kommissionen ska ha avgjort frågan innan Automässan 2020 är inte troligt.
– Vi hoppas så klart på det. Men oavsett lär det bli en het diskussionsfråga under mässans gång.