Så tänker Falken Tyre öka kundbasen

Även om Falken Tyre och dess ägare är en av världens största däckleverantörer är den svenska marknadsandelen inte stor.
– Men det ska vi ändra på, säger Torbjörn Carlsson, landschef på Falken Tyre, som satsar stort på Automässan 2020.

Torbjörn Carlsson
Torbjörn Carlsson, landschef på Falken Tyre.

Falken Tyre ägs av japanska Sumitomo Rubber Industries, världens femte största företag i branschen. Däcken introducerades i Europa 1988 och inom segmentet sommardäck är man idag topp tre på den europeiska marknaden.
Men i Sverige har varumärket hittills fört en undanskymd tillvaro, med en marknadsandel på 1,5–2 procent.
– Vi är i uppbyggnadsskedet. Just nu rullar väl cirka 150 000 däck med vårt märke i Sverige. Det är egentligen ingenting. Men vi växer varje dag, förklarar Torbjörn Carlsson.

Han anställdes för två år sedan för att leda nysatsningen och öka närvaron på den svenska marknaden. Men vid senaste Automässan i Göteborg 2017 syntes Falken Tyre inte till.
– Den kom lite för tidigt för oss. Vi var helt enkelt inte mogna att vara med då, bekänner Torbjörn.
– Men vi känner att det är jätteviktigt att vara med 2020. Inte minst med tanke på det mottagande vi fick på Autogloben tidigare i år. Det var en fullständig kalassuccé för oss.
Enligt Torbjörn signade Falken Tyre upp en lång rad nya kunder – som också visat sig hålla vad de lovade:
– Köptrogenheten är 85–90%, säger han.

Målgruppen för Falken Tyre är däckverkstäder. För dem är varumärket, och den kvalitet det står för, välbekant. Märket har till och från funnits på den svenska marknaden, tidigare genom generalagenturer.
– Men den som bara har en eller två kunder på en marknad blir väldigt sårbar. Därför har koncernen tagit ett generellt beslut att vi på alla marknader ska växa genom nät av återförsäljare, säger Torbjörn Carlsson.

Fackmässor spelar en viktig roll i det nätverkandet. Därför är förhoppningarna högt ställda inför Automässan 2020:
– Ja, absolut. Vi har en väldigt tydlig plan med allt vi gör. På mässan vill vi både nå och stärka kontakterna med återförsäljarledet. Samtidigt vill vi inte få växtvärk, det vi tar åt oss ska vi också kunna hantera.

Torbjörn Carlsson och hans kollega Michael Inge, representant, vill skapa en kundbas som är geografiskt proportionerlig.
– Vi behöver till exempel inte nio verkstadskunder i Gävle, det räcker med en eller två. I Stockholm, Göteborg, Malmö, etc finns det naturligtvis utrymme för fler. Det viktiga för alla är att det ska vara lönsamt att jobba med oss.
Parallellt satsar Falken på att öka medvetenheten om märket bland konsumenter genom olika marknadsinsatser, inte minst på sociala medier.
– Får vi en omedelbar igenkänning har vi lyckats. Det är ju det optimala målet: att konsumenterna inte ska blanda ihop vårt varumärke med öl eller bilbärgare. Och vi ser en tydlig ökning, vi har kommit en bra bit på väg.

Falken Tyre medverkar på Automässan den 15-18 januari 2020 i Göteborg.