Framtidens lastmarknadsmarknad söker sin form

Den svenska marknaden för tunga fordon, 16 ton och uppåt, är fortsatt urstark. Allt talar för att nyregistreringsstatistiken för 2019 summeras till närmare 6000 lastbilar.

Det är en marknad som under många decennier varit ett oligopol mellan Scania och Volvo, men som håller på att luckras upp med framför allt ett allt större Mercedes-Benz, men också MAN och DAF börjar att få fotfäste inom vissa segment på marknaden. Cirka 90 000 tunga fordon finns i trafik.

Men det finns frågetecken som måste rättas ut och som är avgörande för den fortsatta marknadsutvecklingen – konjunktur, internationell konkurrens, antalet stora bygg- och infrastrukturprojekt samt – inte minst – vilket bränsle och därmed transmissionslösning ska gälla i framtiden?

Det blir allt svårt att vara åkare, lastbilshandlare eller lastbilsverkstad på grund av ovissheten. Vilket fordon och bränsle ska åkaren välja? Hur ska lastbilshandlaren kunna beräkna restvärden och vilken teknik och kompetens ska verkstaden satsa på?

Mycket kretsar kring att minska fossilberoendet samt hur hela transportsektorns utsläpp ska minskas. Numer sker även arbeten kring miljözoner i flera landsortsstäder.

Därför är frågan – hur möter lastbilsbranschen som sin del i logistikkedjan denna politiska utveckling i form av skärpt lagstiftning och krav på ett effektivare transportsystem?

Starka snåla högeffektiva dieselmotorer som drivs på alternativa bränslen. Flera olika lösningar inom gas, hybrid, el och batteri. Mer autonom körning – som platooning. Allt på en och samma gång, vilket är ett problem både för åkeri- och motorbransch.

Detta är något som företrädare för branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag har påtalat vid ett flertal tillfällen samtidigt som de gärna lyfter fram krav på ett effektivare transportsystem. Branschen driver också kravet på konkurrens på lika villkor inom den europeiska lastbils- och åkerisektorn. (På grund av en tidigare dålig tillämpning av cabotagereglerna, har många åkerier från lågprisländer tagit betydande delar av marknaden för fjärrtransporter.)

Eftermarknaden för tunga fordon är komplicerad. Idag säljs allt färre nya tunga fordon utan finansiering och någon form av serviceavtal. Kravet på snabb och effektiv service är starkt uttalat i en konkurrensutsatt marknad; up-time och kronor per mil är viktiga parametrar. Men konkurrensen, prispressen, driver även på att åkerier och fleetägare väljer att utveckla egna servicelösningar antingen via fristående verkstäder och bildelsleverantörer eller via att återigen satsa på egna verkstäder med helt oberoende bildelsleverantörer.

Sammantaget befinner sig den svenska lastbilsmarknaden i förändringens tid pådrivet av kunder, lagkrav, konkurrens och teknikskiften. Något som öppnar för både nya branschaktörer och affärsmöjligheter inte minst inom servicemarknaden.

Expansiva tunga fordon är en viktig del av Automässan

Nedräkningen till Automässan den 15–18 januari har börjat. Men vad förväntar sig utställarna av mässan? Vi tog pulsen på tre stycken som även vänder sig till segmentet tunga fordon, en del av motorbranschen som befinner sig i ett intensivt utvecklingsskede.

christian-kvist

Christian Kvist, är key account manager, Spiken Equipment & Service som levererar verkstadsutrustning inom både det lätta och tunga segmentet.

– Jag ser fram emot nya spännande möten med befintliga och nya kunder. Själva kommer vi att visa upp vår bredd. Vi är en totalleverantör till alla verkstäder både vad det gäller person- och lastbilar, säger Christian.

Johanna Lundberg, vd, för belysningsföretaget HBA Fordonsteknik.

– Det är fantastiskt för hela branschen att träffas, dela erfarenheter, göra affärer och umgås. Jag förväntar mig spännande presentationer och proffsiga montrar. I vår egen monter kommer vi att ha ett ljuslabb på plats där besökarna kan testa att lysa med våra produkter, och så lanserar vi en adaptiv extraljusramp som är först i sitt slag på marknaden, berättar Johanna.

claus-colbin

Claus Colbin, försäljningschef, Lidköpings Carpart AB  berättar att företaget kommer att presenterar nyheter på mässan.

– Alltid kul att vara på Automässan, se vad som är på gång och träffa gamla och nya kunder. Vi kommer att visa lösningar för morgondagens verkstad, bland är det premiär för kontaktfri hjulinställning från tyska Beissbarth. Sedan kommer vi även att visa kalibreringslösningar för OEM:er och fria verkstäder, för att möta ökade branschkrav på spårbarhet och kvalitet, berättar han.

Du har väl inte glömt att registrera dig till Automässan 2020?

Hämta din kostnadsfria entrébiljett här »

Arrangörer och samarbetspartners

Automässan 2020 arrangeras av FVU (Fordonsverkstadsutrustarna) och SBF (Sveriges Bildelsgrossisters Förening) i samarbete med MRF (Motorbranschens Riksförbund), MAF (Motorbranschens Arbetsgivarförbund), DRF (Däckspecialisternas Riksförbund) och SFVF (Sveriges Fordonsverkstäders Förening). Operativ arrangör: Svenska Mässan.

FVUSBFsmRMFdäckbranschen SFVF