-
Hem
-
Om Automässan
-
För utställare
- Utställare och produkter
-
Händer på mässan
-
Planera ditt besök
- Biljetter & öppettider
-
Automässan blev en succé: ”All-time-high”
När Automässan i Göteborg stängde hade hela 19 301 besök räknats in. Det är en markant ökning och ett tecken på att branschen är hetare än någonsin. Vilket också avspeglades i affärssamtalen. – Vi fick in skarpa leads till ett värde av 60 miljoner, säger Mikael Lund på HBC System, en av mässans nöjda utställare.
Automässan 2023, som pågick 18–21 januari, befäste sin ställning som Nordens största mötesplats för motorbranschens service- och eftermarknad. Vid förra mässan 2020 var besökssiffran 17 480, i år kom 19 301 – en ökning med drygt tio procent.
– Väldigt glädjande och det är faktiskt all-time-high! Branschen är inne i en stor omställning mot ökad elektrifiering och digitalisering, vilket vi lyckats fånga upp. Stämningen har varit på topp och nätverkandet intensivt. Vi har fått mycket positiv återkoppling från utställarna – så vi kan med nog tala om en verklig succé, säger Anna Lena Friberg, affärsansvarig för Automässan.
Engagerade utställare
Automässan 2023 hade besökare från 36 länder och 244 utställare från 13 länder medverkade på årets mässa.
– Det var ett otroligt engagemang från utställarnas sida och de nyttjade verkligen mässan som mötesplattform. De hade mycket aktiviteter och events för sina viktiga målgrupper, berättar Anna Lena Friberg.
Ett uppskattat inslag på mässan var studentprogrammet. Nästan 1200 gymnasister på fordonstekniska program kom till mässan för att ta del av ett introduktionsprogram som arrangerades av Transportföretagen och besöka utställarna som är framtida arbetsgivare.
Framtidens verkstadsmedarbetare
– Det fungerar som ett slags långtidsrekrytering och är väldigt uppskattat. Det råder just nu akut brist på fordonstekniker och elektrifieringen ställer krav på nya kompetenser bland bilmekaniker. Kompetensbristen uppmärksammades även i konferensprogrammet. En väldigt viktig fråga och vi är glada att kunna bidra och lyfta ämnet när branschen är samlad, säger Anna Lena Friberg.
Nu ställs siktet på nästa Automässa som går 14–17 januari 2026.
– Vi fick in ovanligt många bokningar under mässans gång. Tre år går fort så jag vill uppmana alla företag som vill ha en bra placering på Automässan 2026 att inte vänta för länge med sin anmälan, avslutar Anna Lena Friberg.
Vad tyckte deltagarna?
Utställare om Automässan 2023
Mikael Lund, VD, HBC System Sverige
“Vi hade fullt tryck i montern från dag ett, folk har stått i flera led för att komma åt och prata med oss. Störst intresse tilldrog sig vår nya lackeringsrobot, för renovering av hjulfälgar, i kombination med fälgsvarv. Ett investeringspaket på 1,3 Mkr som lockade en rad bilhandlare, bildemonterare, däckverkstäder, m fl. Vi har fått leads som vi bedömer klart seriösa, till ett värde av 60 miljoner kr. Ett otroligt bra resultat! Vi är självklart med igen på Automässan 2026.”
Johnny Karlsson, VD, Dataliner
“I år slog vi rekord på Automässan. Vi vänder oss till skadeverkstäder med utrustning för att rikta och svetsa bilar. Våra kunder samlas här. De år mässan går märker vi en uppgång i försäljning på mellan 1,5–2 Mkr. I år blir det ännu bättre: bara under mässans första dag sålde vi för 1,2 Mkr. Jag är supernöjd!”
Claes Törnqvist, VD, Continova
“Oj, oj, oj så många besökare vi hade i montern, det var fullt ös hela tiden! Som en av de ledande aktörerna erbjuder vi ett brett sortiment av utrustning och förbrukningsmateriel till hela fordonsbranschen, vi kan leverera en komplett verkstad. Vi sålde en hel del direkt på mässan och har fått ovanligt många leads som vi ska jobba vidare med. Det här känns jättebra!”
Besökare om Automässan 2023
Per Olsson, IT-chef, Cartech Ystad
“Trevlig stämning och fantastiskt utbud, både på mässan och konferensen. Här kan jag till exempel träffa våra programvaruleverantörer, att ses i verkligheten blir något helt annat än att bara prata i telefon.”
Angela Staaf, säljare, AD Bildelar
“Jag har varit här många gånger, årets mässa var en av de absolut bästa. Perfekt för att knyta kontakter och söka nya leverantörer, så att vår verksamhet på fältet fungerar bra. Det blir en hel del inköp i år.”
Vill du veta mer?
Anna Lena Friberg, affärsansvarig för Automässan
T: 031-708 80 68
E: [email protected]